Musikbranschen nu och då

Musikbranschen har förändrats mycket på några årtionden. Borta är den tiden där ett lokalt klubb-band kunde bli upptäck och få skivkontrakt. Hela musikbranschen domineras idag av ett fåtal stora skivbolag, som styr över det musikaliska landskapet. Detta märks särskilt i radio, där de stora skivbolagen köper speltid. Har du någon gång funderat över varför det är så dålig variation på radio? Att de alltid spelar samma låtar med jämna mellanrum? Detta är ingen slump, eftersom detta är finansierat av de stora bolagen. Detta innebär i princip att de stora bolagen styr vad det är vi ska lyssna på. Dock finns det många som hittar sin musik på annat sätt; framförallt på internet, där det mesta går att hitta bara man letar lite.

Idag går det att ladda ner all musik man önskar, både på laglig och olaglig väg (genom så kallade torrent-filer). Det här har gjort det möjligt för mindre, okända band att komma i rampljuset. Genom att finnas på sajter som YouTube får man en god exponering, som idag är näst intill omöjligt i de kommersiella radiokanalerna.